Spring naar content

Alcohol

Alcohol is de meest gebruikte drug in onze samenleving. Veel mensen zien het drinken van alcohol als iets gezellig en daarnaast is het legaal en maatschappelijk erg geaccepteerd. Bij matig gebruik zijn de risico’s beperkt, maar wanneer je overmatig drinkt is alcohol één van de meest schadelijke en verslavende middelen.

Als er met regelmaat veel wordt gedronken ontstaat er gewenning. Dat betekent dat er een steeds grotere hoeveelheid alcohol nodig is om dezelfde roes te bereiken. Het gebruik van alcohol leidt niet alleen snel tot gewenning, maar ook tot lichamelijke en geestelijke verslaving.

Lichamelijke afhankelijkheid wil zeggen dat iemand last krijgt van ontwenningsverschijnselen/afkickverschijnselen als er niet gedronken wordt. Iemand is geestelijke afhankelijk als ze het idee hebben niet meer zonder te kunnen en zich niet prettig meer voelen zonder.

Moet ik me zorgen maken?

Wanneer is het verlangen naar alcohol zo groot dat gezondheid, werk, relaties of sociaal leven eronder gaan lijden? Vaak is het zo dat een verslaving geleidelijk opkomt en men dit zelf niet altijd doorheeft.

De volgende signalen kunnen wijzen op een alcoholverslaving:

  • Je kunt moeilijk stoppen na een paar glazen.
  • Je gaat wel eens niet naar je werk vanwege alcoholgebruik.
  • Je hebt steeds meer of vaker alcohol nodig om je goed te voelen.
  • Je drinkt alcohol om iets te vergeten of situaties aan te kunnen.
  • Je hebt lichamelijk klachten zoals maagklachten of hoge bloeddruk.
  • Je hebt ruzie met familie of collega’s over je drankgebruik.
  • Je doet geheimzinnig over je alcoholgebruik of je ontkent of verhult het.

Matig drinken

Als je minder wilt gaan drinken kan je deze checklist gebruiken:

  1. Je wilt niet helemaal stoppen met drinken en je ziet uzelf in staat in de toekomst als een matig drinker door het leven te gaan.
  2. Je wilt een veilige en verantwoorde manier van drinken aanleren.
  3. Je wilt op een manier leren drinken die niet schadelijk voor je is.
  4. Jouw naasten hebben er vertrouwen in dat je dit kunt.
  5. Wanneer matig drinken niet blijkt te lukken, wil je je helemaal stoppen met drinken.
  6. Je hebt een lichamelijke conditie waarbij matig drinken ook medisch verantwoord is (geen medische bezwaren).
  7. Je wilt matig blijven drinken omdat je het gezellig vindt om met jouw vrienden mee te doen en omdat je drank lekker vindt smaken.
  8. Jouw vrienden kunnen ook matig drinken.
  9. Je hebt een lange periode probleemloos matig gedronken.
  10. Je hebt slechts korte tijd (minder dan twee jaar) overmatig gedronken.

Vaak is matig drinken moeilijker dan helemaal stoppen; soms ook niet. Je moet zelf kiezen wat het beste werkt voor je, desnoods een periode gewoon iets uitproberen. Kortom: gewoon doen!

Zelf stoppen of minderen

Hier een tips om je helpen als je wilt proberen minder te gebruiken of te stoppen.

  • Noteer een maand lang je gebruik
    Noteer hoeveel je gebruikt, wanneer en met wie. Als er een reden was voor het gebruik, schrijf die dan ook op. Er kan een leuke aanleiding zijn geweest, bijvoorbeeld een feestje. Maar misschien gebruikte je vanwege stress, verveling of ruzie. Na deze maand bekijk je of er een bepaald patroon in je gebruik zit.
  • Doorbreek je patroon
    Maak een lijstje van de redenen waarom je wilt minderen of stoppen. Bewaar dit lijstje ergens waar je het regelmatig tegenkomt.
  • Bedenk hoe je kan weigeren
    Vind je het moeilijk om te weigeren? Bedenk van tevoren wat je gaat zeggen als iemand je iets aanbiedt.
  • Maak afspraken
    Spreek van tevoren met jezelf of met anderen af hoeveel je wilt gebruiken.
  • Bereid je voor op moeilijke situaties
    In welke situaties vind je het moeilijk om maat te houden of om niet te gebruiken? Bedenk van tevoren wat je dan kunt doen.
  • Zoek afleiding
    Bedenk dat de momenten dat je zin hebt om te gebruiken ook weer voorbij gaan. Je hoeft er niet aan toe te geven. Zoek afleiding en probeer je gedachten te verzetten. Vaak verdwijnt de trek dan weer.
  • Zoek steun
    Samen sta je sterk. Vraag je omgeving daarom om steun.
  • Bezoek een zelfhulpgroep
    Je kunt ook hulp zoeken bij een zelfhulpgroep. Hiervoor kun je contact opnemen met Intact Herstel en Zelfhulp.
  • Vraag om hulp
    Lukt het niet? Je hoeft er echt niet alleen voor te staan. Meld je aan voor hulp. Stap te groot? Neem dan contact met ons op om te zien hoe we verder kunnen helpen.
088 382 28 87
  • Test jezelf

    Maak je je zorgen over je alcohol-consumptie? Doe dan deze test om meer inzicht te krijgen in je alcoholgebruik.

  • Aanmelden

    Je kan je aanmelden via je huisarts. Uiteraard kun je ons ook altijd eerst bellen of met ons chatten voor advies.

Ervaringsverhalen

Tim van Kleef
Tim van Kleef blogt over zijn laatste lange opname bij Tactus voor een alcoholverslaving. Dit is zijn eerste post over de dag dat hij naar detox ging.
Tino Klumpen
Tino Klumpen schreef zijn herstelverhaal op en publiceerde het onder de naam ‘Wie ben ik?’. Sinds zijn vijftigste is hij in herstel na een leven van alcoholverslaving en depressies.

Meer over alcohol

Veelgestelde vragen

Over combinatie-gebruik

Veelgestelde vragen

  • Internetbehandeling

    Naast de reguliere behandeling, biedt Tactus ook internetbehandelingen voor mensen in heel Nederland die zich zorgen maken over hun alcoholconsumptie. Laagdrempelig en gelijk te starten.

39,8%

drinkt maximaal 1 glas per dag

8 van de 10 Nederlanders ouder dan 18 jaar drinkt wel eens alcohol. In 2018 voldeed 39,8% van de Nederlanders van 18 jaar of ouder aan de nieuwe norm van de Gezondheidsraad om niet meer dan 1 glas alcohol per dag te drinken. Vrouwen voldeden vaker aan de norm dan mannen.

1 op de 12 (8,5%) volwassen Nederlanders drinkt overmatig (cijfers 2019). Dat wil zeggen: vrouwen drinken meer dan 14 of mannen drinken meer dan 21 glazen alcohol per week.

Over alcohol in ons kennisplein

  • Blog: wij zijn Tactus
  • Blog: wij zijn Tactus
  • Blog: wij zijn Tactus