Spring naar content

Cocaïne

Cocaïne werkt stimuleren en je voelt je beter, sneller, creatiever. Je barst van het zelfvertrouwen en de energie. Het probleem met cocaïne is dat deze egoboost van korte duur is. Vaak voel je je erna juist somberder. De verleiding om het nog een keer te nemen is groot. Verslaving ligt op de loer.

Cocaïne, ook wel coke genoemd, is een drug die vooral gesnoven wordt. De rookbare vorm wordt basecoke of crack genoemd. Beide middelen werken stimulerend, maar het effect is bij roken heftiger dan bij snuiven. Je voelt je na het gebruiken van cocaïne vaak depressief. Hierdoor is de verleiding groot om direct weer te gebruiken. Je krijgt dan het gevoel niet meer zonder te kunnen. Dit maakt het zeer moeilijk zijn om op eigen kracht te stoppen met cocaïne.

Moet ik me zorgen maken?

De volgende signalen kunnen wijzen op een cocaïneverslaving:

  • Je gebruikt vaker en meer dan je van plan was.
  • Het lukt je niet om te minderen of te stoppen.
  • Je hebt ruzie of conflicten over of wegens je cocaïnegebruik. 
  • Je bent weleens niet naar je werk of school gegaan vanwege cocaïnegebruik.
  • Je hebt steeds meer of vaker cocaïne nodig om opgewerkt te voelen. 
  • Je gebruikt cocaïne om iets te vergeten of situaties aan te kunnen.
  • Het kost je telkens meer tijd om na gebruik van cocaïne te herstellen.

Zelf stoppen of minderen

Hier een tips om je helpen als je wilt proberen minder te gebruiken of te stoppen.

  • Noteer een maand lang je gebruik
    Noteer hoeveel je gebruikt, wanneer en met wie. Als er een reden was voor het gebruik, schrijf die dan ook op. Er kan een leuke aanleiding zijn geweest, bijvoorbeeld een feestje. Maar misschien gebruikte je vanwege stress, verveling of ruzie. Na deze maand bekijk je of er een bepaald patroon in je gebruik zit.
  • Doorbreek je patroon
    Maak een lijstje van de redenen waarom je wilt minderen of stoppen. Bewaar dit lijstje ergens waar je het regelmatig tegenkomt.
  • Bedenk hoe je kan weigeren
    Vind je het moeilijk om te weigeren? Bedenk van tevoren wat je gaat zeggen als iemand je iets aanbiedt.
  • Maak afspraken
    Spreek van tevoren met jezelf of met anderen af hoeveel je wilt gebruiken.
  • Bereid je voor op moeilijke situaties
    In welke situaties vind je het moeilijk om maat te houden of om niet te gebruiken? Bedenk van tevoren wat je dan kunt doen.
  • Zoek afleiding
    Bedenk dat de momenten dat je zin hebt om te gebruiken ook weer voorbij gaan. Je hoeft er niet aan toe te geven. Zoek afleiding en probeer je gedachten te verzetten. Vaak verdwijnt de trek dan weer.
  • Zoek steun
    Samen sta je sterk. Vraag je omgeving daarom om steun.
  • Bezoek een zelfhulpgroep
    Je kunt ook hulp zoeken bij een zelfhulpgroep. Hiervoor kun je contact opnemen met Intact Herstel en Zelfhulp.
  • Vraag om hulp
    Lukt het niet? Je hoeft er echt niet alleen voor te staan. Meld je aan voor hulp. Stap te groot? Neem dan contact met ons op om te zien hoe we verder kunnen helpen.
088 382 28 87
  • Test jezelf

    Maak je je zorgen over je gebruik van cocaïne? Doe dan deze test op DrugsEnUitgaa.nl om meer inzicht te krijgen in je gebruik.

  • Aanmelden

    Je kan je aanmelden via je huisarts. Uiteraard kun je ons ook altijd eerst bellen of met ons chatten voor advies.

Informatie over cocaïne

Veelgestelde vragen

Informatie over crack

Veelgestelde vragen

83,3%

gebruikt snuifcocaïne in het weekend

Naar schatting heeft 1 op de 19 Nederlanders van 18 jaar en ouder ooit cocaïne gebruikt (5,4%), en heeft 1 op de 63 Nederlanders van 18 jaar en ouder (1,6%) in het afgelopen jaar nog cocaïne gebruikt.

Ongeveer 8 van de 10 van deze laatste-jaar-gebruikers (83,3%) gebruikt meestal alleen in het weekend. De rest van deze groep gebruikte meestal op doordeweekse dagen (0,3%), of zowel op weekenddagen als doordeweekse dagen (16,5%).

Over drugs in ons kennisplein

  • Blog: wij zijn Tactus
  • Blog: wij zijn Tactus