Spring naar content

Mijn Tactus

Zelfstandig aan de slag

Wil je graag zelf aan de slag met een van onze trainingen of dagboeken? Minddistrict biedt een catalogus waar je zelf één of meerdere online trainingen of dagboeken kunt starten. Hierbij is begeleiding van jouw hulpverlener niet nodig. Ga in je menu naar ‘Catalogus’ voor het aanbod binnen jouw Minddistrict platform en app.

Start een zelfhulpmodule

Als je nu meteen stappen wilt gaan zetten om te werken aan je eigen gezondheid, kun je beginnen aan een online zelfhulp module. Deze staan in de zelfhulpcatalogus. Hieronder staan een aantal voorbeelden. Lees ze eens door. Als er een module bij zit die je bij jou vindt passen kan je daar mee aan de slag!

  • Beter slapen (leer hoe je beter slaapt maakt en uitgeruster wakker wordt). 
  • Gezonder leven (verander iets in je eet- of beweegpatroon om lekkerder in je vel te zitten).
  • Mindfulness (krijg meer rust in je hoofd met deze mindfulnesstraining).
  • Oefenen met ontspannen (leer meer te ontspannen en minder last te hebben van stress). 
  • Zelfbeeld (werk aan een positief zelfbeeld).

Hou een dagboek bij

Het kan heel nuttig zijn om alvast te beginnen met het bijhouden van je verslavingsgedrag in een dagboek. Je kunt zelf kiezen voor welk middel of gedrag je dit dagboek in wilt vullen. Of misschien wil je wel meer dan één dagboek invullen. Dat kan. Voor ieder middel of gedrag kun je een apart dagboek bijhouden.

Het vastleggen van wanneer en wat je precies doet helpt je om meer bewust te worden van automatisch verslavingsgedrag. Meer inzicht hierin helpt je om het te kunnen veranderen.

Wanneer je ervoor kiest om alvast te beginnen met het bijhouden van een dagboek raden we je aan dit iedere dag en op een vast moment te doen. Dat vraagt wat discipline, maar zo krijg je wel het beste inzicht in je gedrag. Je krijgt daarom elke avond om 20.00 uur een reminder via de app.

Tips

Er zijn een aantal stappen die je zelf kunt zetten om je voorbereid en sterker te voelen.

  1. Richt je op een leven zonder klachten en problemen
    Denk vast na waarvoor je het doet? Hoe zou jouw leven eruit zien als je geen klachten zou hebben? Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar het beantwoorden van deze vraag kan je enorm veel motivatie geven. En het laat je zien wat je wilt veranderen aan je leven.
  2. Denk na over jouw doelen
    Wat zijn jouw doelen? Je kunt bijvoorbeeld zeggen: ‘Ik wil me weer voelen zoals vóór ik gebruikte’. Maar hoe ziet dat er precies uit voor jou? Zijn er bijvoorbeeld specifieke dingen die je (weer) wilt doen of kunnen? Of ben jij blij als je weer kunt lachen om een grappige serie? Door voor jezelf je doelen helder te hebben, is het makkelijker om je daarop te concentreren.
  3. Richt je op wat je leuk vind
    Om na te denken over wat je wél wilt in de toekomst, helpt het om eerst eens na te denken over de dingen die vroeger goed gingen. Of nu goed gaan. Ga eens na bij jezelf: welke dingen vond je vroeger leuk om te doen? Of wat doe je nu nog steeds graag?
  4. Zoek hulp bij je omgeving
    Het kan fijn zijn om je omgeving te betrekken bij dat waar jij mee bezig bent. Denk bijvoorbeeld aan je partner, kinderen, familie of goede vrienden. Zij staan dicht bij je en kennen je. Zij zullen het dus ook door hebben als het niet goed met je gaat. Voor hen kan het daarom fijn zijn om te weten wat er aan de hand is. Misschien geeft dat ze meer begrip en maakt het jullie contact beter. Ook zijn ze er zo beter op voorbereid als je het moeilijk hebt.
  5. Zet je sterke kanten in
    Ieder mens heeft sterke en minder sterke kanten. Maar wanneer het niet goed met je gaat, kun je je sterke eigenschappen uit het oog verliezen. Terwijl deze er ook zijn als je niet lekker in je vel zit. Of als je iets vervelends hebt meegemaakt. Juist op die momenten is het belangrijk om stil te staan bij je krachten. Deze kunnen je helpen om met je problemen om te gaan.
  6. Beloon jezelf
    Je hebt een stap gezet en dat mag gevierd worden! Een beloning helpt je gemotiveerd te blijven en volgende stappen te zetten. Dit kan voor iedereen iets anders zijn. Het hoeft niets groots te zijn, als jij je er maar goed door voelt. Uiteraard is het niet helpend om jezelf met verslavingsgedrag te belonen.

Gerelateerd informatie elders op Tactus.nl

Wil je in contact komen met lotgenoten? Intact organiseert zelfhulpgroepen voor mensen met een verslaving en hun naasten.

Lees meer

Benieuwd naar je gebruik of wil je met een alcohol minderen of stoppen met roken? Er zijn handige apps die je hierbij kunnen helpen. Hier een overzicht.

Lees meer

Alcohol en drugs

Maak je je zorgen over je drugsgebruik of alcoholconsumptie? Wil je minder gebruiken of geheel stoppen maar lukt het niet. We geven hier een aantal tips en adviezen. Dit kan heel goed naast je behandeling als extra steuntje.

Als cliënt heb je recht op informatie. Je kunt daarom een deel van jouw dossier online inzien via Minddistrict. Op deze pagina vind je als cliënt alle nodige informatie over Minddistrict en een behandeling bij Tactus.

Lees meer