Cliënten beoordelen ons met een 8.2
U bevindt zich hier: Home > Home > Corona

Corona

Vanwege corona is een gedeelte van de Tactus zorg in de afgelopen tijd op een andere manier gegeven of uitgesteld. Waar mogelijk is zorg omgezet in digitale behandeling of (beeld)belcontact. Niet voor iedereen is dit voldoende. Vanaf heden start - binnen de landelijke richtlijnen - de reguliere zorg weer op.

Samen met de cliënt bepalen we of de afspraak digitaal, telefonisch of fysiek plaatsvindt.

Heb je een afspraak op een Tactus locatie of wil je daar een afspraak maken?

Informeer dan naar de mogelijkheden op deze locatie.

Indien je naar een Tactus locatie komt, is het volgende belangrijk:

  • 1,5 meter afstand houden.
  • Geen handen schudden.
  • Handen wassen of desinfecteren bij binnenkomst.
  • Niet te vroeg komen (niet meer dan 5 minuten voor een afspraak; zo voorkomen we volle wachtkamers).
  • Niet komen wanneer je coronaverschijnselen hebt (hoesten, koorts of verkoudheidsklachten). Bel ons voor overleg wanneer je niet kunt wachten tot de volgende afspraak.
  • Indien mogelijk kom je alleen. Overleg vooraf wanneer het nodig is dat een naaste of begeleider mee komt. Wij passen de spreekkamer daar dan op aan.
  • Er is tijdelijk geen koffie/thee of water verkrijgbaar. Neem zo nodig zelf een flesje water mee.  

Aanmelden van cliënten

Het aanmelden van cliënten kan gewoon blijven doorgaan via Zorgdomein. Het aanmeldbureau is bereikbaar via ons centrale nummer 088 382 28 87. Intakes worden indien mogelijk telefonisch of via beeldbellen gedaan. Tot nu toe zijn de ervaringen van zowel cliënten als behandelaars hiermee zeer positief. Indien nodig, is het weer mogelijk intakegesprekken op een Tactus locatie te plannen. De verwijzer of cliënt zelf kan hierom verzoeken.  

Ambulante en deeltijdbehandeling en preventie

Ambulante en deeltijdbehandeling en preventiecontacten zijn waar mogelijk en haalbaar digitaal. Dit wordt gedaan via (beeld) bellen en internetbehandeling. Het is mogelijk een behandeling geheel of gedeeltelijk online te volgen. Waar nodig zijn behandelafspraken (individueel of groep) op locatie weer mogelijk. Informeer naar de mogelijkheden.

Klinieken en woonvoorzieningen

De klinische zorg en de woonzorg gaan zoveel mogelijk door.  

  • Bij nieuwe (acute) opnames zullen we de actuele lichamelijke gezondheidstoestand van de cliënt in overweging nemen (hoesten, koorts of verkoudheidsklachten).
  • Voor alle klinieken en woonvoorzieningen gelden v.a. 14 mei beperkte mogelijkheden om bezoek te ontvangen. Zo nodig kan de kliniek je informeren over de bezoekregeling.

Dagcentra en gebruikersruimten

Deze zijn geopend voor dak- en thuislozen. De komende periode worden de mogelijkheden voor cliënten die wel over huisvesting beschikken weer verruimd. We houden ons daarbij aan de maatregelen van het RIVM, waaronder 1,5 meter afstand houden.

Medische Zorg Units

Methadonverstrekking gebeurt zoveel mogelijk aan huis, aan de deur zonder fysiek contact. Ook Medische heroïnebehandeling gaat door. Cliënten worden zoveel mogelijk gespreid over de dag om de fysieke afstand (1,5 meter) tussen de deelnemers te kunnen waarborgen.

Bemoeizorg en casemanagement

Waar mogelijk hebben we digitaal of telefonisch contact, waar nodig is de afspraak op Tactus locatie of bij een cliënt thuis. We bepalen samen wat nodig is. Ook hierbij houden we 1,5 meter afstand.

Intact Herstel en Zelfhulp 

Bij Intact zijn diverse online zelfhulpgroepen en bijeenkomsten gestart en ook bieden ze e-learning aan. Lees hier meer. Daarnaast biedt de 24-uurs lotgenotenlijn een luisterend oor aan mensen met een verslaving, mensen die in herstel zijn en hun naasten (partner, familie, collega enz.). Heb je behoefte om te praten met iemand die door eigen ervaring kennis van verslaving heeft?

Bel dan de Intact lotgenotenlijn: 088 382 28 80

Tactus advieslijn 088 382 28 87 

als je vragen hebt over middelen, problematisch gamen, of gokken;

je zorgen maakt over anderen die problematisch middelen gebruiken en / of verslavingsgedrag vertonen;

als naaste te maken hebt met iemand met problematisch middelengebruik / verslavingsproblematiek en ondersteuning kan gebruiken;

een kind dat opgroeit in een situatie met een ouder die te maken heeft (gehad) met een verslavingsprobleem en daarmee mogelijk in een onveilige situatie verkeert;

als je zelf een casus met ons wil bespreken, waarbij je gebruik wilt maken van de kennis van de verslavingszorg.

Op zoek naar onze online mogelijkheden? Je leest ze hier.

update 8 mei 2020