Spring naar content
Training

Ouderen en verslaving

Kom je in je werk in aanraking met alcohol gerelateerde problematiek bij ouderen? Tijdens deze training komen de verschillende soorten verslavingen aan bod, de fasen van gedragsverandering en wat je als professioneel kan doen om ouderen hierin te helpen.

Doelgroep

Professionals in de zorg zoals zorgkundigen, verpleegkundigen en begeleidingsteam hbo/wo die geïnteresseerd zijn in het thema of (mogelijk) bij de uitvoering van hun werk in aanraking komen met alcohol gerelateerde problematiek bij ouderen.

Doel

Na de training:         

  • ken je de verschillende soorten drugs en de globale effecten daarvan
  • weet je de werkingsduur van de behandelde middelen
  • herken je globaal de effecten van de behandelde middelen
  • weet je welke omgevingsfactoren een rol kunnen spelen bij onwelwordingen
  • ken je de gezondheidsverstoringen passend bij de behandelde middelen
  • weet je (in theorie) welke eerste hulp toegepast wordt bij de behandelde gezondheidsverstoringen
  • ontvang je een certificaat

Details

Aantal deelnemers: maximaal 12
Duur: 2 x 2 uur
Prijs: in overleg

Programma

In de training krijgen deelnemers informatie over de verschillende (nieuwe) middelen en de gezondheidsverstoringen die hierbij kunnen ontstaan. Door middel van recent cijfermateriaal wordt een beeld gegeven van de trends in het gebruik. De redenen waarom mensen genotmiddelen gaan uitproberen of er al dan niet  mee willen doorgaan zijn in de loop van de tijd misschien niet zoveel veranderd. Toch zijn er wel verschillen tussen de wereld van vroeger en nu als het om middelen gaat. Zo zijn er bijvoorbeeld veel meer verschillende soorten middelen op de markt die relatief gemakkelijk verkrijgbaar zijn. Je kan middels een middelen-quiz bekijken hoe ver je kennis over de verschillende soorten (nieuwe) drugs reikt.

Aan het eind van de training krijg je een handout waarin je de belangrijkste informatie over de verschillende soorten genotmiddelen nog eens kunt na te lezen. 

Het programma bevat de volgende onderdelen

  • Thema middelengebruik bij ouderen: breed aangezet naar basale kennis:
    • welk beeld heb je bij middelengebruik
    • signalen en consequenties van gebruik
  • Capita selecta van middelenkennis: met name alcohol, medicijnen en cannabis accent naar medicatiegebruik en alcohol en slaapmedicatie
  • niciteit van de cliënt en eigen regie 
  • Handelingsverlegenheid
  • Het bio-psychosociaal model en verslaving
  • Maar een methodiek:
    • signaleringslijst
    • audit-C
  • Fasen van gedragsverandering
  • Hoe maak je iets bespreekbaar: do’s en dont’s voor de begeleider, gekoppeld aan fasen van gedragsverandering, inclusief inleiding motiverende gespreksvoering

Bij begeleidingsteam extra

  • Casuïstiek: aan de hand van casuïstiek integratie van behandelde onderwerpen. Dit in de vorm van: een carrousel, situatie van de cliënt analyseren en dan samen kiezen van mogelijke gedragslijn, demonstratie van gespreksvoering en actief oefenen.
  • Problematisch gebruik en verslaving (DSM 5)
  • Het bio-psychosociaal model en verslaving; focus op alcohol en medicatie
  • Verslaving bij multiprobleem cliënten:
    • psychiatrie en verslaving
    • lvb en verslaving
  • “Nieuwe” (gedrags-)verslavingen
  • Dilemma’s
    • hoe wordt dit gekleurd door je eigen norm
    • wanneer voel je handelingsverlegenheid
    • hoe ga je om met signalen
  • Hoe bespreek je de gevolgen van gebruik
    • in brede zin gezondheidsrisico’s
    • do’s voor de begeleider
    • gekoppeld aan fasen van gedragsverandering: capita selecta motiverende gespreksvoering
  • Verdieping: concreet maken in een oefening met casuïstiek. Hierbij zal vooral de nadruk liggen op signaleren en het vervolg daarop:
    • hoe ga je er mee om
    • hoe en wanneer schakel je externe deskundigen: samenwerking met andere organisaties en hulpverleners

Interesse?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.