Spring naar content
Training

Motiverende gespreksvoering

Ooit afgevraagd hoe je nou op een motiverende manier het gedrag van een client te veranderen? Door het oefenen van gesprekstechnieken leer je tijdens deze training de drie basiselementen van motiverend gespreksvoeringen toe te passen.

Doelgroep

Iedereen die de training Kennis over middelen én de training Signaleren en bespreekbaar maken van middelengebruik heeft gevolgd en geïnteresseerd is in motiverende gespreksvoering.

Doel

Na de training:        

  • ken je de 3 basiselementen van motiverende gespreksvoering:
    • de processen
    • de spirit
    • de gesprekstechnieken
  • kun je het belang van het werken vanuit de spirit van motiverende gespreksvoering aangeven en verwoorden wat dat betekent voor je attitude naar de cliënt en spreiding van verantwoordelijkheden
  • ben je in staat te engageren met een cliënten te focussen, te evoceren en samen met de cliënt te plannen
  • heb je geoefend met de gesprekstechnieken en kun je deze toepassen in de praktijk:
    • open vragen stellen
    • reflecteren
    • bevestigen
    • samenvatten
    • informatie geven en vragen

Details

Aantal Deelnemers: Minimaal 5 en maximaal 10 deelnemers
Duur: 2-, 3- of 4-dagdelen (in overleg)
Prijs: in overleg

Programma

Bespreekbaar maken van middelen gerelateerde problematiek is een lastige zaak waar nogal wat taboes op rusten, zowel voor de persoon met problemen als voor een collega die er een gesprek over wil voeren. Aan de hand van theorie over processen in het motiverend gesprek tussen de cliënt en de hulpverlener en gesprekstechnieken krijg je inzicht in de mogelijkheden om op een motiverende manier gedrag te veranderen. Vervolgens kun je aan de hand van een casus de interventies om te reageren op behoudtaal, verandertaal en actietaal oefenen.

Aan het eind van de training krijg je een hand out waarmee de belangrijkste aspecten van de motiverende gesprekstechnieken nog eens na kan lezen.

Het programma bevat de volgende onderdelen

  • inleiding
  • uitleg de spirit van motiverende gespreksvoering
  • uitleg over de processen van motiverende gespreksvoering: engageren, focussen, evoceren en plannen
  • overleg over de gesprekstechnieken: open vragen, reflecties, bevestigen, samenvatten, informatie vragen en geven
  • herkennen van en omgaan met behoudtaal, verandertaal en actietaal
  • omgaan met ambivalentie en/of wrijving
  • oefenen

POH verslaving

Naast de training, vind je op onze website POHverslaving.nl alle informatie over signaleren, bespreekbaar maken en verwijzen.

Interesse?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.