U bevindt zich hier: Home > Home > Gezonde Leefstijl Challenge > Blog - Bewegen doe je zo!

Blog - Bewegen doe je zo!

Niet alleen voeding is belangrijk voor het creëren van een gezonde leefstijl; ook bewegen is daarbij een onmisbare factor! Na het lezen van deze blog weet je wat het nut is van (voldoende) bewegen, wat voldoende bewegen is. Daarnaast geef ik je enkele weetjes en tips.

Allereerst is het belangrijk om te weten wat voldoende bewegen inhoudt. Sinds 1998 gold de Nederlandse Norm Gezond Bewegen. Het advies was dat volwassenen minimaal vijf dagen per week minimaal een half uur matig intensief moesten bewegen. Onder matig intensief wordt verstaan: wandelen, fietsen, boodschappen doen, zwemmen etc.

Sinds augustus jl. is de norm iets aangescherpt: het aantal minuten dat je per week moet bewegen is hetzelfde gebleven, maar er wordt bij de nieuwe norm benadrukt dat dit een minimum is. Gewenst is om meer, langer, vaker en/of intensiever te bewegen.

De richtlijn is dus een ondergrens. Ook wordt er ook geadviseerd om naast vijf dagen per week matig intensief te bewegen ook twee keer per week spier- en botversterkende oefeningen te doen. Voldoende bewegen levert gezondheidswinst op, zowel fysiek, mentaal als sociaal.

Op fysiek vlak verkleint bewegen de kans op hart- en vaatziekten, vermindert het risico op een verhoogde bloeddruk, zorgt voor sterke spieren en botten en verhoogt het je weerstand.

Op mentaal vlak zorgt bewegen voor minder stress, een betere nachtrust en het verbetert de concentratie. Mocht je bewegen in teamverband dan zorgt het ook nog eens voor nieuwe contacten!

Bewegen helpt ook bij het afvallen! Op de dagen dat je extra beweegt, verbrandt je lijf ook meer energie. Zoals we in mijn vorige blog hebben kunnen lezen, val je af zodra er meer energie verbrand wordt dan erin gaat.

Daarnaast blijkt het dat als je meer beweegt, je eerder geneigd bent ook gezonder te gaan eten.

Interessesante weetjes/tips over bewegen:

#1: Wanneer je beweegt met als doel om af te vallen, kan je het beste kiezen voor een combinatie tussen een cardio intervaltraining en spierversterkende oefeningen. De cardio intervaltraining houdt in dat je bijvoorbeeld tijdens het wandelen/joggen varieert in snelheid. Dus bijvoorbeeld twee minuten heel snel wandelen/joggen en dan weer een minuut rustiger wandelen. Op deze manier kan je lichaam niet wennen aan de prikkel en zal het telkens opnieuw een tandje bij moeten zetten. Je kunt je voorstellen dat dit extra energie kost!

De spierversterkende oefeningen zijn bedoeld om meer spiermassa te kweken. Wanneer je lijf meer spiermassa heeft, heeft het meer zuurstof nodig en dit proces kost meer energie. Houd er rekening mee dat spieren zwaarder wegen dan vet, dus wellicht dat je de verloren kilo’s aan vet niet terugziet op de weegschaal. Een vetpercentagemeter is dan een accurater.    

#2: Wist je dat je met poetsen veel energie verbrand?! Uiteraard is het wel afhankelijk van hoe intensief je schoonmaakt. Desondanks blijft het een goeie training! Op de Facebookpagina van de Gezonde Leefstijl Challenge heb ik hier al eerder een berichtje aan gewijd. Hierin stond dat de meeste calorieën verbrandt met het schoonmaken van de badkamer: namelijk 400 calorieën!

Dus boen, schrob en dweil er flink op los, want het levert je meer op dan alleen een schoon en fris huis!

Mocht je vragen hebben over dit onderwerp (of een ander onderwerp op het gebied van voeding & bewegen) stuur dan een berichtje via de Facebookpagina van de Gezonde Leefstijl Challenge of stuur mij een persoonlijk berichtje via de Facebookpagina van Flow Lifestyle Coaching: https://www.facebook.com/flowlifestylecoaching

|n mijn blog van volgende week geef ik tips over hoe je kan gaan beginnen met meer bewegen.

Tot dan!