U bevindt zich hier: Home > Blog 1 - Back in shape

Blog 1 - Back in shape

Tijdens de zomer heb je misschien iets te vaak gebarbecued, ijsjes gegeten, wijntjes genuttigd en wellicht minder gesport. Dit kan resulteren in gemiddeld zo’n 2 tot 5 kilo extra en een opgeblazen en futloos gevoel. Hoog tijd dus om de knop om te zetten naar een gezonde leefstijl!

Hieronder vijf tips om weer back in shape te komen!

#1: Schrijf je doel op
Je bepaalt je doel (bijvoorbeeld 5 kilo afvallen) en in welk tijdsbestek je dat wil bereiken.
Zorg er daarbij voor dat je doelen realistisch zijn, want onrealistische doelen zijn onbegonnen werk en vooral heel demotiverend! Bedenk bijvoorbeeld hoeveel kilo of welk vetpercentage je kwijt wilt raken. Om je eraan te blijven herinneren wat je doel is, kan je het doel ophangen op een centrale plek in huis (denk aan je koelkast, aan je computer, op het toilet etc.)

#2: Zorg voor ritme!
Een vast eetpatroon is belangrijk voor je lichaam.
Zonder dit vaste eetpatroon vallen we vaak terug op tussendoortjes. Helaas zijn deze tussendoortjes vaak niet zo gezond en zorgen ze er vervolgens voor dat je lichaam sneller een signaal van honger afgeeft. Door vaste tijden aan te houden zullen deze signalen afnemen.
Een gezond eetpatroon bestaat uit drie hoofdmaaltijden en twee kleine (gezonde) tussendoortjes.

#3: Vervang ongezonde producten door gezonde producten
Vermijd snoep, koek, taart, chips en worst en vervang ze bijvoorbeeld door groente, fruit en/of ongezouten noten.
Vergeet ook niet om het gebruik van frisdrank en alcohol te minderen. In beide producten zitten veel suikers en deze wil je juist graag de aankomende tijd vermijden. Dus drink water: daar zal je lijf erg blij mee zijn!

#4: Beweeg voldoende
Deze tip kon bijna niet ontbreken!
Door te gaan bewegen, verbrand je meer calorieën. De kans is groot dat je sneller je zomerkilo’s kwijtraakt en dat je je minder futloos voelt.
In één van de volgende blogs vertel ik meer over waarom bewegen nog meer gezond voor je is en geef ik je praktische tips over welke vorm van bewegen het meest effectief is.   

#5: Stick to the plan!
Ofwel: wijk niet af van je plan. Je hebt een doel voor ogen, ga er dan voor. Het is erg vermoeiend om telkens opnieuw de discussie aan te gaan met jezelf over of je nu wel of niet toch dat ongezonde tussendoortje zal gaan nemen. Wees lief voor jezelf en gun je lichaam even de tijd en de rust om weer in een gezond ritme te komen, de zomerkilo’s kwijt te raken en te ontgiften van alle suikers. 

Succes met het maken van je plan! Kijk op de Facebookpagina van de Gezonde Leefstijl Challenge voor meer tips en recepten. 

Dit was het voor deze week!
Volgende week gaan we verder met de stofwisseling en over hoeveel je nou eigenlijk per dag zou moeten eten.