U bevindt zich hier: Home > Weekopdrachten

Weekopdrachten

Week 1 Positieve gedachten dl. 1

Hoe kijk jij naar de activiteiten die in je leven gebeuren? Zie je alleen de negatieve ervaringen of ook de positieve? Wil je positiever in het leven staan; minder perfectionistisch zijn, meer waardering hebben voor jezelf? En bewuster van je goede voornemen een gewoonte maken?

Om je een zetje in de goede richting te geven, geven we je een opdracht mee die je daarbij op weg gaat helpen.

Opdracht:

  • Een aantal keer per dag neem je waar wat jij goed hebt gedaan (waarnemen)
  • Je benoemt dit hard op naar jezelf (bewustwording)
  • Schrijf op wat je hebt wat je tegen jezelf hebt gezegd (opschrijven) 

Bijvoorbeeld:
Je hebt een drukke dag gehad en verlangt naar dat ene sigaretje. Je kiest ervoor om dat niet te doen (waarnemen) in plaats daarvan ga je een rondje lopen met de hond.  
Tijdens de wandeling zeg je tegen jezelf: Ik had zin in een sigaret en ben gaan lopen met de hond (bewustwording)
Je pakt je telefoon en schrijft dit op (opschrijven)
Je hebt zelf waargenomen dat je zin had in een sigaret.

Je hebt je signaleringsplan (zie van goed voornemen naar gewoonte) ingezet en bent in plaats van te gaan roken een rondje met de hond gaan lopen. Je neemt waar dat je een goede actie hebt ingezet.
Dit is een tweede stap in de richting naar ‘van een goed voornemen naar gewoonte’.
De eerste paar keer kan het heel vreemd zijn om jezelf een compliment te geven.
Je kan je schamen, je vind het moeilijk om hardop met jezelf je compliment te delen. En het daarnaast op te schrijven. Toch gaan wij je vragen om het wel te gaan doen.

Deze handelingen; waarnemen, bewustwording en opschrijven gaan er voor zorgen dat je bewust gaat kijken naar jezelf en naar jezelf te luisteren.
Het is aan jou of je het compliment zacht tegen jezelf zegt of hardop tegen jezelf zegt.
Het opschrijft in je telefoon of op het dichtstbijzijnde blaadje dat je in je handen kan nemen.
Het gaat erom dat je de drie handelingen uitvoert.
Het dwingt je om bewust te kijken en te luisteren naar jezelf.

Week 2 Positieve gedachten dl. 2

Vorige week hebben wij je een opdracht gegeven om te starten met een veranderingsproces. Om van je goede voornemens weer een gewoonte te maken is hetbelangrijk om hier positief naar te kijken.

Als mens zijn wij sneller geneigd om te kijken naar wat niet goed gaat dan te kijken naar wat wel goed gaat. Wellicht ken je het we:, je wilt graag een paar kilo’s afvallen. De eerste dagen gaat dit heel goed. Je let op wat je eet, beweegt voldoende, slaapt goed. En dan komt er een moment dat je toch een stuk chocolade pakt! Het maakt niet uit waarom; je grijpt naar het stuk chocolade. De valkuil die je als mens hebt is dat je gefocust blijft op dat stukje chocolade. Dat wat dus niet goed ging. Je kijkt niet meer naar de dagen/moment daarvoor waarin je juist hele bewuste en gezonde keuzes hebt gemaakt.

Opdracht: 
Pak je telefoon, boekje, kladjes erbij en lees nog eens door wat ging deze week wel goed?

Laat weten hoe het gaat!

Wij zijn erg benieuwd naar jouw reactie hierop. Deel je ervaringen met ons op facebook. Wij geven ons zelf alvast een klopje op de schouder, want wij hebben een motiverend artikel geschreven voor de Gezonde Leefstijl Challenge!